Influencer marketing en het kiezen van de juiste social media kanalen

#Blog ∙ 15 jun 2022 ∙ 5min

Influencer marketing wordt meer en meer een onmisbaar onderdeel binnen de online marketing strategie van organisaties. Influencers hebben zich de afgelopen jaren weten te verankeren tussen de ‘klassieke’ online marketing instrumenten (SEM, display, social, etc.).

“People do not buy goods & services. They buy relations, stories & magic” – Seth Godin

Bovengenoemde quote illustreert eigenlijk de kracht van influencer marketing als middel. Wanneer influencers op een juiste manier worden ingezet binnen de online marketingmix kan het helpen de relatie met je doelgroep te verstevigen, je verhaal te vertellen en eigenlijk een soort van ‘magic’ te laten ontstaan.

Niet alleen commerciële bedrijven wagen zich aan influencer marketing. Tijdens de coronacrisis zagen we zelfs dat influencers werden ingezet door de overheid om de maatregelen omtrent de lockdown te laden landen bij de Nederlanders.

 

Influencers, content en  social media

Alle marketingactiviteiten die bedrijven samen met influencers ontplooien worden influencer marketing genoemd. In de praktijk zie je hierbinnen veel vormen: winacties, gesponsorde content, giveaways, events, account takeovers, cocreaties en nog veel meer. Er zijn veel influencer marketing agencies die hier vraag en aanbod bij elkaar brengen. Welke vorm er ook wordt gebruikt er zijn twee online marketing grootheden die bijna altijd een rol spelen binnen de campagnes: content en social media. Niet voor niets worden veel influencers YouTubers, Instagrammers en TikTokkers genoemd.

In dit artikel wil ik stilstaan bij een aantal social media kanalen die veelvuldig worden gebruikt bij influencer marketing.

Instagram; the place to be

Instagram zou je wel kunnen zien als de thuisbasis van menig social influencer. De meeste mega en macro influencers zijn via dit kanaal groot geworden. Inmiddels is het niet alleen meer een kanaal voor jongeren, maar zien we ook dat het bij oudere leeftijdsgroepen goed geïntegreerd is. Maar wat kun je op Instagram doen qua influencer marketing?

Instagram feed en stories

Afhankelijk van je doelstellingen (branding, verkoop, engagement) ga je samen met de influencer aan de slag met de verschillende features die het platform te bieden heeft. In de Instagram feed van influencers zie je vaak mooie plaatjes en video’s. De Instagram feed dient echt als uithangbord voor de influencer. De mooie visual waarin jij als bedrijf wordt gementioned in combinatie met de juiste hashtags en caption kunnen bijdragen aan het behalen van je doelstellingen.

De stories hebben Instagram zo groot en succesvol heeft gemaakt. Ook voor samenwerkingen met influencers is dit een prachtige tool. De stories worden veel bekeken en de betrokkenheid van de doelgroep is vaak hoog. Bij influencers boven de 10k wordt het nog interessanter: je kan de stories van de influencer dan gebruiken om traffic te genereren naar je website met een simpele swipe-up. Ook influencers met minder dan 10k volgers kunne traffic genereren, maar dit moet dan via de link in bio.

Tip: lees mijn artikelen ‘hoe creëer je flow en stickiness met Instagram stories’ en ‘zes handige tips voor meer engagement met Instagram stories’

Facebook; het mainstream platform voor elk merk

Daar waar broertje Instagram the place to be en rivaal TikTok nice to have is voor influencers zie je dat grote broer Facebook niet vaak wordt geassocieerd met influencer marketing. Dit terwijl Facebook wereldwijd veruit de meeste gebruikers heeft. Ook in Nederland heeft Facebook 10,4 miljoen gebruikers (2020) uitgesmeerd over bijna alle leeftijdsgroepen. Facebook kan dus erg interessant worden wanneer je bijvoorbeeld een doelgroep wil bereiken die niet actief is op bijvoorbeeld de jongere Instagram of TikTok.

Facebook live en groepen

Naast het mainstream karakter van Facebook is het ook een kanaal waar je veel soorten content kunt maken en op verschillende manieren kunt delen met je publiek. Net als Instagram heb je de stories en de feed. De feed van Facebook kent meer mogelijkheden ten opzichte van Instagram. Naast de feed is het handig om influencers aan te sporen gebruik te maken van Facebook Live. Je kan hier bijvoorbeeld een live Q&A hosten samen met influencers.

Facebook groepen kun je weer heel mooi inzetten om de influencer deel te laten nemen aan discussies en vraagstukken die binnen de relevante groepen spelen. Zo kunnen zij, daar waar het kan, traffic naar jouw pagina of website creëren of ervoor zorgen dat het publiek positief kijkt tegen jouw merk.

Influencer marketing via YouTube, Tiktok, Snapchat en Pinterest

Naast Facebook en Instagram zijn er natuurlijk talloze social media die kansrijk zijn als het gaat om de inzet van influencer marketing.

YouTube is het grootste videokanaal. Wetende dat de meeste content tegenwoordig uit video bestaat is dit zeker een kanaal om in zetten binnen de influencer marketing mix. Dit vergt wel een andere mindset van bedrijven: YouTube zien als volwaardig social medium en niet als dumpplaats van video’s die vervolgens elders worden gedeeld (embedded).

TikTok is een speels social media kanaal dat sinds het afgelopen jaar (2020) de social media wereld goed heeft geschud. Ook bij TikTok staat video centraal. Het begon met tieners die massaal aan het playbacken en dansen waren, challenges aangingen en op allerlei creatieve manieren aan het dollen waren met elkaar. Sinds de coronacrisis zie je dat TikTok ook een oudere doelgroep aan het trekken is. De mogelijkheden zijn er talloos maar je zou kunnen beginnen met het laten gebruiken van jouw producten door TikTok influencers of het uitzetten van een ludieke TikTok challenge.

Snapchat is eigenlijk de Thomas Edison van de story functie op social media. Door de verdere expansie van Instagram en de opkomst van platform als TikTok zien ze hun groei wel stagneren, maar het blijft een interessant middel voor marketingdoeleinden en ook voor influencers. Influencers kunnen hier op een speelse manier bijdragen aan het merkbeeld.

Pinterest is uitermate geschikt voor als je design en esthetiek centraal hebt staan. Ook in bepaalde specifieke markten als crafts (knutselwerk), fotografie, travel en koken zie je Pinterest veelvuldig gebruikt worden. Ook influencers zijn hier aanwezig met hun kleurrijke borden. De borden op Pinterest waar je content kan pinnen is dus ook de manier om influencers marketing in te zetten.

Influencers = content creators

Naast bovengenoemde kanalen kun je natuurlijk bloggers inzetten die via hun eigen website blogs maken en naar jou linken. Dit gebeurt veelvuldig in de travel en food branche met reisverslagen en recepten.

Influencers worden ook vaak content creators genoemd. Het kanaal is eigenlijk van ondergeschikt belang. Het gaat er om dat je je doelgroep goed kent en voor jezelf helder hebt waar je naartoe wilt (doelstellingen). Het kiezen van de influencers staat in het verlengde hiervan.

Mocht je vragen hebben of hulp nodig in je zoektocht naar de juiste influencers, dan raad ik het influencer marketing bureau Onfluence aan.