De Golden Cirkel van Simon Sinek: begin met waarom?

#Blog ∙ 14 okt 2022 ∙ 3min

Hoe onderscheid jij je als bedrijf van anderen? Als je een effectieve digitale strategie wil ontwikkelen is het belangrijk dat de basis goed is. Jij moet je eigen bedrijfsidentiteit kennen en kunnen communiceren. Wij helpen onze klanten om zichzelf te leren kennen en ons te kunnen vertellen waarom ze doen wat ze doen. Dit gaat vanuit de principes van de Golden Circle van Simon Sinek. Wat zijn de Why, How en What van je bedrijf? Zo krijg je helder voor ogen wat het hogere doel is van jouw bedrijf en trek je trouwe klanten aan met jouw inspiratie.

The golden circle - why - how - what

Om jouw bedrijfsidentiteit helder te hebben, wil je weten waar je bedrijf vandaan komt, waar het heen wil en waar het voor staat. Hiervoor moet je jouw purpose, missie, visie en kernwaarden helder hebben. Door te denken vanuit de waarom, hoe en wat van de Golden Circle kun je eenvoudig in kaart brengen hoe jouw organisatie of product zich onderscheidt van anderen.

Maar wat is die Golden Circle dan precies? Het is een simpel maar krachtig model dat is opgezet door Simon Sinek. Deze Britse managementgoeroe is bekend van zijn bestseller Start with Why (2009) en zijn veelbekeken TED-talk over de Golden Circle. Hierin beschrijft hij hoe je als leider of organisatie mensen kan inspireren om actie te ondernemen. Daarbij staat niet het product of de dienst centraal, maar de drijfveer van het bedrijf: de purpose.

 

Hieronder leggen wij dit model verder uit.

Why (waarom)

Alles begint met de waaromvraag. Waarom doe je dit werk? Dit moet de drijfveer van je bedrijf zijn, de purpose waar alles om draait. Hiermee definieer je de kern van het bedrijf, datgene wat je ten diepste drijft en waarvoor je ’s ochtends je bed uitkomt. Met je purpose raak jij je potentiële klanten. En als je ze weet te raken zullen ze zich verbonden met je voelen. Daarom is het essentieel om hier te beginnen. Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet. Dus vraag jezelf af: wat wil ik bijdragen aan de wereld?

How (hoe)

Dan volgt de vraag hoe jij jouw purpose gaat vormgeven binnen je bedrijf. Wat is het plan om je doel te behalen? Dit is de missie. Dit wordt datgene wat jou onderscheidt van anderen. Daarmee kun jij jouw USP’s (Unique Selling Points) onder woorden brengen. Om je missie te definiëren kun jij je afvragen wat jouw kernwaarden en overtuigingen zijn. Voor wie doe je het? Welke behoeftes vul je in? 

What (wat)

Aan het eind vertaalt dit zich naar die stip aan de horizon die je wilt bereiken, hetgeen wat je aanbiedt. Dit is de visie. Waar een missie tijdloos is, stel je de visie voor een bepaalde periode. Deze toekomstdroom is een doel waaruit je concrete acties kunt bepalen. Wat wil je behalen en wanneer? Hoe staan de zaken over 1, 5 of 10 jaar? Deze visie kan regelmatig bekeken en zo nodig bijgesteld worden. De acties, de What van je bedrijf, moeten natuurlijk wel in lijn blijven met de purpose en missie, de Why en How.

Van binnen naar buiten

Deze vragen klinken misschien voor de hand liggend, maar lang niet iedereen denkt eraan. Iedereen weet wat ze doen, sommigen weten hoe ze het doen. Maar weinigen weten waarom. De meeste mensen opereren dan ook van buiten naar binnen, beginnend bij What. is een veel voorkomende fout. Succesvolle, inspirerende organisaties en leiders in de wereld denken, handelen en communiceren juist andersom. Die werken van binnen naar buiten.  Je begint bij de kern van jouw bedrijf, oftewel de Why. Met deze werkwijze ga je zelf met meer energie te werk én overtuig je potentiële trouwe klanten met je purpose in plaats van je product.

Wat zijn jouw kernwaarden?

Aan de hand van de Golden Circle kun jij bepalen voor welke eigenschappen jij en je bedrijf staan. Deze kernwaarden geven aan hoe en waarom je bedrijf dingen doet. Daarmee is dit hét model om de drijfveer van je bedrijf in kaart te brengen. Daarmee kun jij je niet alleen onderscheiden van concurrenten in je digitale strategie. Ook werkt het motiverend voor je werknemers. Want weten waar je voor werkt, dat zorgt voor sterkere betrokkenheid.

Elk mens heeft kernwaarden, maar daar zijn we ons niet altijd bewust van. Daarom is het goed om in gesprek te gaan met vrienden, familie en personeel om te bevragen wat echt belangrijk voor je is. Daarnaast kunnen wij bij Madebysens je op weg helpen. Aan de hand van de Golden Circle helpen wij onze klanten zichzelf te leren kennen en kun jij ons vertellen waarom je doet wat je doet. Zo ontwikkelen we samen een ijzersterke en toekomstbestendige digitale strategie, waarin jouw purpose en bedrijfsidentiteit glashelder wordt gecommuniceerd.