Wie zijn mijn klanten?
Wie zijn mijn klanten? Targeting uitgelegd!
Targeting gaat over welke mensen jij je producten aan kunt verkopen. Het gaat hier vooral om welke mensen geschikt zijn voor jouw product of dienst, want de mensen die het meest geschikt zijn zullen eerder overgaan tot aankoop. In dit artikel wordt besproken hoe je het beste een doelgroep kunt bepalen en worden een aantal handige tips en tricks met je gedeeld.
Doelgroep bepalen
Misschien heb je al een idee wie jouw doelgroep is of je hebt nog helemaal geen idee. Het is erg belangrijk om stil te staan bij de doelgroep van jouw product of dienst. Dit gaat je later helpen bij het ontwikkelen van een strategie om je doelgroep te targeten. Een advertentie voor iemand die 18 is zal er waarschijnlijk anders uitzien dan iemand die 60 is. Je moet dus goed weten voor wie je de content maakt.
Een doelgroep bedenken voor jouw product of dienst kan lastig zijn. Want wie heeft er eigenlijk allemaal interesse in mijn product of dienst? En op welke groep wil ik mij expliciet richten? Of de doelgroep echt bij het product past weet je wat als je dit hebt getest bij het daadwerkelijk targetten van verschillende groepen mensen. Je kunt dus verschillende doelgroepen testen voor dezelfde content en/of advertenties en van daaruit conclusies trekken.
Iedereen is mijn doelgroep!
Wat een veelgemaakte fout is van ondernemers is dat ze vinden dat iedereen geschikt is voor het product of dienst wat ze verkopen. Ze verwarren hierbij het klantenpotentieel met de doelgroep. Het klantenpotentieel zijn de potentiële klanten die het product of dienst wellicht zouden aanschaffen. Dit kan in feite iedereen zijn.
Om een voorbeeld te nemen: Kledingmerk H&M richt zich vooral op studenten. Maar in feite kopen er ook personen bij H&M die niet bij deze doelgroep horen. Deze mensen zijn het klantenpotentieel, iedereen die wellicht een aankoop zou doen bij H&M. De reden dat H&M zich op studenten richt is omdat het product het meest geschikt is voor deze doelgroep en minder voor mensen die niet tot deze doelgroep horen. Door zich alleen op studenten te richten realiseert H&M een beter resultaat dan dat ze zich zouden richten op iedereen.
Voor de doelgroep 60+ zal kleding van H&M over het algemeen niet interessant zijn maar dat betekent niet dat er af en toe wel eens personen die 60+ zijn en wel kleding bij H&M kopen. Het is dus belangrijk om te realiseren dat jouw product het meest geschikt is voor een bepaalde groep personen. Er zullen dus zeker wel mensen zijn die niet tot jouw doelgroep behoren maar wel tot aankoop overgaan maar de resultaten van je marketingstrategie zullen beter zijn wanneer je je richt op de groep mensen waar jouw product of dienst echt geschikt voor is. Wanneer je je richt op iedereen zal jouw strategie zich richtten op teveel mensen (die eigenlijk allemaal anders bereikt moeten worden) en spreek je eigenlijk niemand concreet aan.
Het probleem of resultaat
Voordat je een doelgroep gaat bedenken is het belangrijk om je eerst af te vragen wat mensen die jouw product of dienst gaan aanschaffen aan jouw product of dienst gaan hebben. Oftewel welk resultaat zullen ze gaan bereiken of welk probleem gaat dit oplossen als ze jouw product of dienst aanschaffen. Als je deze vraag kunt beantwoorden zal dit je later helpen met het bedenken welke groep personen echt geschikt zijn voor jouw product of dienst. Om dit probleem of resultaat kun je bepalen door jezelf een aantal vragen te stellen over jouw product of dienst:
- Waarom zou mijn ideale klant overgaan tot aankoop van mijn product of dienst?
- Wat zijn problemen van mijn ideale klant die mijn product of dienst kan oplossen?
- Waar maakt mijn ideale klant zich druk om?
Het is belangrijk dat jij weet welk probleem jouw product of dienst oplost of welk resultaat mensen bereiken wanneer ze jouw product of dienst aanschaffen. Zo is het voor jou zelf ook duidelijk welke strategie je wilt implementeren en dit helpt je bij het bedenken van de doelgroep.
Vragenlijst doelgroepen
Om het makkelijker te maken om te bedenken wie jouw doelgroep is kun je vragen stellen om een doelgroep te creëren. Vragen die je zou kunnen stellen zijn:
- Is je product iets voor vrouwen of mannen? Of is het voor allebei geschikt?
- Richt je je op lokale klanten, regionale klanten, landelijke klanten of internationale klanten?
- In welke leeftijdscategorie vallen mensen die jouw product zouden gebruiken? Zijn dit bijvoorbeeld jongeren of bejaarden?
- Wat is de gezinssamenstelling?
- Welk opleidingsniveau hebben deze personen?
- Sluit jouw product aan op de Business-to-Business (B2B) of de Business-to-consumer (B2C) markt?
- Welke interesses hebben deze personen?
- Welke films kijkt jouw doelgroep en welke boeken lezen ze?
- Welk inkomen moet jouw doelgroep hebben om het product te kunnen kopen?
- Waar koopt jouw doelgroep en welke producten koopt jouw doelgroep?
- Welke talen spreekt mijn doelgroep?
- Wat doet jouw doelgroep op het internet? Gebruiken ze sociale media? Lezen ze vooral artikelen of bekijken ze meer video’s?
- Welke websites bezoekt jouw doelgroep?
- Waarom zou jouw doelgroep jouw product of dienst willen kopen?
Met deze vragenlijst kom je al een stukje verder in het creëren van jouw ideale doelgroep.