Hoe creëer je flow & stickiness met Instagram stories?
Ooit begonnen als online fotoalbum is Instagram inmiddels uitgegroeid tot belangrijke speler in het social medialandschap. In een jaar waarin de social media wereld is wakker geschud door TikTok is Instagram nog steeds een van de meest toonaangevende platforms. Als we kijken naar dagelijks gebruik in Nederland zien we dat Instagram een van de snelst groeiende social media is. Sinds de afgelopen twee jaar heeft Instagram social media platforms als Twitter en LinkedIn ingehaald en een derde positie bemachtigd in dagelijks gebruik. In juni 2018 kondigde het medium de grens van één miljard actieve gebruikers bereikt te hebben. Organisaties die Millennials en Generation Z willen bereiken kunnen niet meer om Instagram heen.
Storytelling met ephemeral content
Deze jonge doelgroep is heavy user van vluchtige, snelle content onderling en verwacht dit ook van bedrijven die ze online volgt. Ephemeral content – inhoud dat vanzelf verdwijnt – is bij uitstek geschikt om hier als bedrijf op in te spelen. Na het succes van Snapchat heeft Facebook dit fenomeen geïmplementeerd in bijna al haar social media: Facebook, Messenger, Instagram en zelfs WhatsApp. Ook YouTube is aan het testen met stories bij influencer accounts. In dit artikel laat ik zien hoe Instagram stories hierin de kans bieden om flow en stickiness te creëren en zo te werken aan een goede online brand identity.
Succesvol gebruik maken van Instagram stories
Gemiddeld kijken we 150 per dag op onze smartphone en we zijn veeleisend. Steeds meer bedrijven gaan op Instagram. Des te moeilijker wordt het om met jouw content op te vallen tussen de posts op Instagram binnen deze war on attention. Hierin bieden de stories van Instagram een mooie kans om de flow (de mate waarin een bezoeker opgaat in wat hij doet) en stickiness (plakkracht) van een merk te vergroten. En dat bijna allemaal gratis.
Stories als branding tool
Een brand kun je zien als mening die wordt gevormd op basis van dagelijkse interacties door een organisatie. Met Instagram stories kun je hier makkelijk op inspelen door een kijkje achter de schermen te geven of je doelgroep te informeren over het laatste nieuws dat je op een vluchtige – makkelijk te consumeren – manier presenteert. Zie hiernaast hoe Netflix hier op inspeelt. Je doet hiermee aan storytelling en indien je meer dan 10.000 volgers hebt kun je dit verhaal zelfs afsluiten met een directe link – swipe up – naar je website.
En wat doe je met de mooiste verhalen? Deze kun je weer een permanent plekje geven op je profiel bij de hoogtepunten. Vergeet dan niet om mooie highlight cover te gebruiken.
Verhoog de interactie met de Instagram poll en Emoji slider
Een uitermate geschikte manier om je doelgroep te betrekken bij jouw organisatie is het gebruik maken van de Instagram poll. Je kunt dit bijvoorbeeld gebruiken om de mening van de doelgroep te vragen, een voorspelling te doen of de aandacht te trekken met een quiz. De ervaring is dat de Instagram gebruiker hier goed op reageert omdat er een duidelijke flow in zit. Nadat je de poll hebt gehouden kun je de resultaten ook weer delen met je volgers. Hierdoor speel je ook in op de trend ‘fear of missing out’ (FOMO). Een andere poll mogelijkheid binnen Instagram is de Emoji slider. Ook hiermee kun je op een eenvoudige manier de mening van jouw volgers vragen.
Influencer take-overs
Een artikel over de mogelijkheden van Instagram stories als marketingtool zonder aandacht te besteden aan influencers zou natuurlijk incompleet zijn. Influencers worden natuurlijk al op vele manieren gebruikt binnen Instagram. In de stories kun je ervoor kiezen dat het verhaal door iemand anders – een belangrijke influencer – wordt verteld. Denk bijvoorbeeld aan een fashionblogger of vlogger die voor één dag de stories verzorgd in het Instagram account van een merk.
Zoals we in dit artikel hebben gezien zijn er tal van mogelijkheden om de flow en stickiness te vergroten en te werken aan een goede online brand. Het grootste voordeel van ephemeral content op Instagram is dat je zelf door te experimenteren een goede slag kunt maken. Dit is dan ook de mooiste manier om een merk te bouwen binnen Instagram.
Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel neem dan contact met ons op.