fbpx

SEO keyword tools voor een zoekwoordonderzoek

#Blog ∙ 01 jun 2022 ∙ 2min

Voordat je begint met optimaliseren voor zoekmachines als Google is het handig om te weten hoe je doelgroep zoekt en wat de zoekvolumes zijn. Nadat je een eerste brainstorm hebt gedaan is het handig om je zoekwoordonderzoek te finetunen door SEO keyword tool te gebruiken. De SEO keyword tools dienen overigens niet alleen voor een zoekwoordonderzoek, maar gaan veel verder. Met betaalde versies kun je vaak je SEO rankings op specifieke zoektermen monitoren. Maar ook alleen door het gebruiken van de gratis mogelijkheden kom je al een heel eind.

‘Google only loves you when everyone else loves you first.’ – Wendy Piersall

SEO keyword tools

Toen ik ongeveer tien jaar geleden voor het eerst aan de slag ging met zoekmachine optimalisatie (SEO) was er één heerser binnen de keyword tools en dat was de Google Keyword Tool. Je kon er alles mee. Google heeft dit enkele jaren geleden omgedoopt tot de Google Keyword Planner (geïntegreerd binnen Google Ads). Niet alleen de naam is veranderd, maar ook veel functionaliteiten. Het is bijvoorbeeld lastiger om de exacte zoekvolumes te achterhalen. Gelukkig zijn er de afgelopen 10 jaar  wel veel goede tools bijgekomen die je kunt gebruiken voor je zoekwoordonderzoek. Hieronder wil ik een aantal tips en tools met je delen (de volgorde is willekeurig):

Google suggesties (gratis)

De suggesties die Google vertoont op het moment dat jij een zoekopdracht invoert zijn gebaseerd op grote hoeveelheden data. Met andere woorden: het zijn relevante zoektermen! Maak hier gebruik van. Je kunt niet de zoekvolumes zien, maar het geeft je wel een beeld van relevante zoektermen.

 

‘Google knows you are hungry for sushi before you do’ – Ben Kunz

 

Ubersuggest – www.neilpatel.com (gratis en betaald)

Ubersuggest is een zoekwoordanalyse tool waarmee met de gratis variant al aardig ver kunt komen. Voordeel is ook dat het in het Nederlands beschikbaar is. SEO-expert Neil Patel is eigenaar van Ubersuggest. Neil Patel is als persoon ook handig te volgen via social media om op de hoogte te blijven over SEO.

Google Trends (gratis)

Google Trends is een mooie tool om als aanvulling te gebruiken in een zoekwoordonderzoek en het formuleren van een SEO-strategie. Met Google Trends zie je de trends (geen zoekvolumes) in een bepaalde periode en in een bepaalde regio of land. Het is ook een mooie tool om seizoensperikelen te zien en zoektermen met elkaar te vergelijken.

Hier een voorbeeld van een vergelijking tussen patat en friet (de eeuwige discussie tussen de gefrituurde aardappel):

Hier een duidelijke (corona) trend:

Fatih helpt je graag verder

Of heb je een vraag over een bepaald onderwerp. Of wil je gewoon een kop koffie komen drinken en sparren? Neem gerust contact op.

Neem contact op

SEMrush (gratis en betaald)

SEMrush is een vergelijkbare tool als Ubersuggest. Voor niet alleen zoekvolumes, maar ook voor bijvoorbeeld de moeilijkheidsgraad en contentsuggesties kun je hier terecht. Ik vind het zelf erg gebruikersvriendelijk.

Answer the public (gratis en betaald)

Answer the public is een mooie tool om inzichtelijk te krijgen wat mensen vragen op het internet. Heel handig voor alle vragende zoekopdrachten die we via Voice Search aan het doen zijn. Maar daarnaast is het uitermate geschikt om te gebruiken binnen je contentstrategie als je even geen inspiratie meer hebt.