fbpx

Scoren met het 3H content marketing model

#Blog ∙ 11 mei 2022 ∙ 3min

Het eerste wat je tegenkomt wanneer je bezig gaat met content marketing is vaak ‘content is king’. En dat is het ook! Content is king omdat je hiermee top-of-mind blijft bij je doelgroep. Content is king is omdat je website hiermee beter converteert. Content is king omdat je hiermee betere SEO posities krijgt. Content is king omdat je klanten hiermee beter engageren via social media. En zo kun je nog even doorgaan. In dit artikel ga ik uitleggen hoe je een solide basis kan leggen voor je contentstrategie aan de hand van het 3H model: hero, hub, help.

Het 3H content model van Google

Sinds ik bezig met online marketing heb ik het stukje content altijd erg fascinerend gevonden. Wel is het altijd zoeken geweest naar tools en hulpmiddelen om content op een juiste manier in te zetten. Het 3H model geeft wat mij betreft goed antwoord op deze zoektocht. Het idee van het dit model, dat door Google is ontwikkeld, is erg simpel. Het gaat uit van een benadering waarbij gedurende het jaar verschillende drie verschillende soorten content moet maken: hero, hub en help content.

Hero content

Hero content is de eyecatcher binnen je contentstrategie. Het is oogstrelende content waar je jaarlijks slecht een paar keer groot voor uitpakt. Hier zit qua ontwikkeling veel tijd in en ook veel budget. Het doel van hero-content is vaak veel bereik genereren en grote impact maken. Storytelling op een juiste manier toepassen is essentieel voor het succes van je hero-content. Voorbeelden van soorten hero-content zijn:

  • een live-streamed event (Q&A, productlancering)
  • een promovideo voor je bedrijf
  • samenwerking met een influencer

Voorbeelden uit de praktijk

Promovideo van AH rondom de nieuwe propositie ‘dat is lekkere van Albert Heijn’

 

Samenwerking van Netflix Nederland met acteur Frank Lammers ter promotie van La Casa de Papel

Hub content

Hub content is reguliere en geplande content dat erop is gericht om mensen regelmatig terug te laten keren naar jouw kanaal. Je wilt hiermee meer engagement verkrijgen. Deze content is uitermate geschikt om episodic en in een bepaalde format terug te laten keren. Hiermee wil je er voor zorgen dat mensen je merk beter gaan leren kennen en dit kan op veel manieren zoals:

  • Trends die je op regelmatige basis deelt
  • Blogs
  • Whitepapers
  • Klant testimonials
  • Behind-the-scenes
  • Vaste formaten zoals: TechTuesday, ThrowbackThursday, quotes

Voorbeelden uit de praktijk

Emirates heeft een YouTube serie waarin ze je laten kennismaken met hun piloten.

KLM heeft een bestemmingen rubriek zowel als belevingspagina op de website als een video-serie via YouTube.

Daarnaast maakt KLM ook podcast als hub-content zoals deze

Help content*

*wordt ook wel hygiene content genoemd

Help of hygiene content is de stille kracht binnen je content marketing mix. Dit is content waarmee je antwoord geeft op de meest prangende vragen van je doelgroep. Het lijkt in eerste opzicht niet zo sexy en dat hoeft het ook niet altijd te zijn. Maar met de juiste twist kun je ook hier iets leuks van maken. Voorbeelden van help-content zijn:

  • productinformatie op productpagina
  • FAQ
  • how-to’s
  • tutorials
  • DIY (do it yourself)

Voorbeelden uit de praktijk

Ook hier weer een mooi voorbeeld van KLM: what the FAQ

Do it yourself- items van Karwei

 

3H content model gebruiken

Belangrijkste is om niet te vergeten dat content nog altijd king en voorlopig ook blijft. Het 3H-model kan je helpen om deze king vorm te geven.

Tip:

In ons artikel over Instagram stories kun je lezen hoe je de gemaakte content kunt verspreiden.

Heb je vragen over hoe je dit content model kan vormgeven binnen jouw online marketing mix? Neem dan contact met ons op.

Long live the king ???? !