Zes handige tips voor meer engagement met Instagram stories
In onze vorige artikel over Instagram marketing via stories hebben we het belang van de stories functie uitgelegd en zijn we uitgebreid gaan stilstaan bij hoe je dit zakelijk kan inzetten. In dit artikel gaan we verder inzoomen op het verkrijgen van meer engagement met Instagram stories.
Benut de video mogelijkheden van Instagram stories
Video is the hottest thing in marketing. Als de toename in video content op het internet zo door blijft gaan, bestaat een groter deel van het internet over een paar jaar uit video. Ooit begonnen met meer video in de tijdlijn, zie je steeds meer videomogelijkheden binnen Instagram. Daarom gaan de eerste twee tips in dit artikel over de video mogelijkheden van Instagram stories.
1. Ga aan de slag met Instagram TV (IGTV)
Instagram heeft in 2018 IGTV (Instagram TV) geïntroduceerd. Hiermee kun je een kanaal maken met ook de mogelijkheid tot het uploaden van langere video’s. Om de ultieme gebruikerservaring te geven binnen ephemeral content zullen de video’s verticaal zijn. Het is ook een goed middel om nieuwe klantgroepen aan te boren. In de categorie ‘voor jou’ zien de gebruikers voorgestelde video’s (net als in YouTube).
2. Stream met live-video
Wanneer je, nog geen decennium geleden, als bedrijf iets live wilde uitzenden was dat bijna onmogelijk of je moest er duizenden euro’s voor neerleggen. Binnen Instagram stories kun je met één druk op de knop beginnen met een gratis live-stream. Je kunt je volgers ook hiervan op de hoogte brengen. Hoe zou je live-video kunnen inzetten? Hieronder enkele ideeën:
- Stilstaan bij een belangrijke mijlpaal (opening, actie, 1000ste volger etc.)
- Influencers live laten vloggen
- Een Q&A organiseren (volgers kunnen reageren en deelnemen)
- ‘Achter de schermen’ laten zien
3. Betrek je doelgroep met Question Stickers
De jongste poll mogelijkheid binnen Instagram zijn de Question Stickers. Een mooi middel om een Q&A te houden onder je doelgroep. Net als alle andere features binnen Instagram staat eenvoud en user experience ook bij de Question Stickers centraal. Het werkt als volgt: je geeft de mogelijkheid aan je volgers om een vraag te stellen. De vraag zelf kun je vervolgens delen in je story en beantwoorden. Kortom, een mooie wijze om de interactie en engagement met je doelgroep te vergroten.
4. Deel kennis en test met multiple choice
Via Instagram stories is het heel makkelijk om kennis te delen. Dat kan via een korte video’s, maar ook door de kennis in tekst weer te geven. Wel is het handig om als je voor tekst kiest dit op een creatieve manier te designen. Heb je geen creatieve skills? Kijk dan eens op canva.com. Vervolgens kun je ook de kennis van je doelgroep testen met een multiple choice vraag. Het doel hierbij is natuurlijk niet om echt je doelgroep te testen, maar om meer betrokkenheid te krijgen.
5. Ga los met Giphy’s & Emoji
Om de impact van een boodschap te vergroten heb je genoeg mogelijkheden binnen stories. Via verschillende social media wordt er steeds meer gebruik gemaakt van gifjes en emoji om een boodschap te versterken. Instagram heeft een koppeling met Giphy’s waardoor het uitkiezen van een bijpassende gif-afbeelding heel makkelijk is geworden. Wil je het tot een hoger niveau tillen? Dan kun je als bedrijf zelf een Giphy account aanmaken om je eigen gifjes te maken. Deze kunnen dan ook door volgers worden gebruikt. Je dient hiervoor wel een bedrijfsaccount aan te maken en te laten verifiëren.
6. Benut alle creatieve mogelijkheden van Instagram
Wij helpen regelmatig bedrijven met het verbeteren van hun online zichtbaarheid op platforms als Instagram. Wat ons opvalt is dat bedrijven dezelfde post die ze op Facebook hebben gezet of de YouTube video die ze hebben gedeeld één-op-één kopiëren naar Instagram. Doe dit niet! Bij social media geldt niet het credo ‘one size fits all’. Voor ieder social medium moet je dus een gepaste tone-of-voice en visual hebben. En Instagram is bij uitstek het platform waar visuele expressie en creativiteit de boventoon voert. Instagram heeft ook speciale apps en features die dit vergemakkelijken. Maak daar dan ook gebruik van! Hieronder een aantal voorbeelden:
- een timelapse filmpje via de Hyperlapse-app
- een fotocollage via Layout-app
- een boomerang filmpje met de Boomerang-app
- maar ook binnen Instagram zelf: aftellen, superzoom, handfree en muziek
Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel neem dan contact met ons op.